Volgens serieus onderzoek zijn de meeste mensen meer dan acht uur per dag in de ban van de media, dus meer dan dat ze slapen en/of werken. Hoe kun je bewuster en actiever in plaats van passiever met de media omgaan?
Voor wie?
Iedereen (jong of oud, allochtoon of autochtoon, vrouw of man) die er zin in heeft om in een kleine groep te praten en na te denken over de media. Voor mensen ook die hun mediagedrag willen aanpassen en willen leren hoe je zelf meer met je laptop en mobile kan doen.
Het aanbod
- Les 1
Kennismaking, uitleg cursus, inleidende info, bespreking van de van te voren toegestuurde vragenlijst over uw/jouw mediagedrag, voorkeuren en gebruik van computer, smartphone, enz. - Les 2
Hoorcollege docent over mediawijsheid met veel voorbeelden uit de praktijk. De journalistieke basisregels en de rol van commercie en amusement; fictie en non-fictie, framing, nepnieuws, factchecking, enz. - Les 3
Mediagedrag. ( en mediaverslaving). Hoe kun je dat veranderen? - Les 4
Actief mediagebruik I. We gaan kiezen actief mediagebruik in de praktijk: schrijven (een blog); beeld (fotografie of film), communicatie (interviewen, skypen, vloggen, streamen), enz. - Les 5
Actief mediagebruik II. Workshop. Iedereen werkt aan een product met zijn eigen mobile of laptop. - Les 6
Feestelijke afronding, de hoofdzaken samengevat, gezamenlijke evaluatie en ruimte voor extra wensen.
Werkwijze
- We profiteren van elkaars werkwijze en ervaring.
- We maken met elkaar de bronnenlijst van geprinte en audiovisuele informatie. Zoals het werk van Neil Postman, Rob Wijnberg, Joris Luyendijk, RMO advies Medialogica, VPRO’s Tegenlicht.
- De cursist bepaalt zelf hoeveel hij/zij wil leren, lezen en toepassen.
- Een gastdocent informeert over de nieuwste media-ontwikkelingen en zo nodig assisteert een medewerker aan het eind van de cursus op het gebied van de techniek in de praktijk.